
No.: 

In the 

Supreme Court of the United States 

PETER BRIMELOW, 
Petitioner, 

v. 

THE NEW YORK TIMES COMPANY, 
Respondent. 

------------------------------------------ 
ON PETITION FOR WRIT OF CERTIORARI TO

THE UNITED STATES COURT OF APPEALS 
FOR THE SECOND CIRCUIT 

------------------------------------------ 
PETITION FOR WRIT OF CERTIORARI 

APPENDIX
------------------------------------------ 

Frederick C. Kelly 
   Counsel of Record 
LAW OFFICE OF  

FREDERICK C. KELLY 
One Harriman Square 
Goshen, NY  10924 
(845) 294-7945 
fckellylaw@protonmail.com 

Counsel for Petitioner 

Glen K. Allen 
GLEN K. ALLEN

ATTORNEY AT LAW 
5423 Springlake Way 
Baltimore, MD 21212 
(410) 802 6453 
GlenAllenLaw@Protonmail.com 

Counsel for Petitioner 

Gib sonMo o r e  A pp e l la te  S erv i ces ,  L L C 
206  Eas t  Cary  Street   ♦   Ric hmon d,  V A  23 2 19  

8 0 4 - 2 49 - 77 7 0   ♦    w ww.g ibso nmoore . n et  



ia 

TABLE OF CONTENTS 

Page: 

Summary Order 
U.S. Court of Appeals for 
The Second Circuit 
 entered October 21, 2021 ................................ 1a 

Judgment 
U.S. District Court 
Southern District of New York 
 entered January 6, 2021 ............................... 10a 

Opinion 
U.S. District Court 
Southern District of New York 
 entered December 17, 2020 .......................... 11a 

 

 

 

 

 

 

 



1a 

[ENTERED OCTOBER 21, 2021] 

21-66-cv  
Brimelow v. N.Y. Times Co.  

UNITED STATES COURT OF APPEALS  
FOR THE SECOND CIRCUIT 

SUMMARY ORDER 

RULINGS BY SUMMARY ORDER DO NOT 
HAVE PRECEDENTIAL EFFECT. CITATION 
TO A SUMMARY ORDER FILED ON OR AFTER 
JANUARY 1, 2007, IS PERMITTED AND IS 
GOVERNED BY FEDERAL RULE OF 
APPELLATE PROCEDURE 32.1 AND THIS 
COURT’S LOCAL RULE 32.1.1. WHEN CITING 
A SUMMARY ORDER IN A DOCUMENT FILED 
WITH THIS COURT, A PARTY MUST CITE 
EITHER THE FEDERAL APPENDIX OR AN 
ELECTRONIC DATABASE (WITH THE 
NOTATION “SUMMARY ORDER”). A PARTY 
CITING TO A SUMMARY ORDER MUST SERVE 
A COPY OF IT ON ANY PARTY NOT 
REPRESENTED BY COUNSEL.  

 At a stated term of the United States Court 
of Appeals for the Second Circuit, held at the 
Thurgood Marshall United States Courthouse, 
40 Foley Square, in the City of New York, on the 
21st day of October, two thousand twenty-one.  

PRESENT:  
         JOHN M. WALKER, JR.,  
         JOSEPH F. BIANCO,  
         STEVEN J. MENASHI,  
           Circuit Judges.  

_____________________________________  



2a 

Peter Brimelow,  
         Plaintiff-Appellant,  

    v.       21-66-cv  

The New York Times Company,  
         Defendant-Appellee.*  

_____________________________________  

FOR PLAINTIFF-APPELLANT:  
         FREDERICK C. KELLY, Goshen, NY.  

FOR DEFENDANT-APPELLEE:  
         DANA R. GREEN (David E. McCraw, on the  
         brief), The New York Times Company,  
         New York, NY. 

 Appeal from an order and judgment of the United 
States District Court for the Southern District of 
New York (Failla, J.).  

 UPON DUE CONSIDERATION, IT IS 
HEREBY ORDERED, ADJUDGED, AND 
DECREED that the December 16, 2020 order and 
January 6, 2021 judgment of the district court are 
AFFIRMED.  

 Plaintiff-Appellant Peter Brimelow appeals from 
a December 16, 2020 order and January 6, 2021 
judgment of the United States District Court for the 
Southern District of New York (Failla, J.), granting 
Defendant-Appellee The New York Times Company’s 
(the “Times”) motion to dismiss the Second Amended 
Complaint (the “Complaint”) pursuant to Federal 
Rule of Civil Procedure 12(b)(6). In the Complaint, 
Brimelow brought state law claims alleging that the 
Times had defamed him in five published articles 

 
* The Clerk of Court is respectfully directed to amend the 
caption as above. 



3a 

between January 2019 and May 2020 by 
characterizing him directly and indirectly (by 
referencing the content on the website that he 
operates, VDARE) as being “animated by race 
hatred,” including accusations that he is an “open 
white nationalist” and “anti-Semitic.” Joint App’x at 
20–21, 30–31, 36, 39–40, 42–44 (Compl. ¶¶ 50, 110, 
135, 153, 166, 171).  

 The district court dismissed these claims on the 
ground that the Complaint had failed to state a 
claim upon which relief could be granted because, 
among other reasons, it did not plausibly allege the 
necessary elements of a defamation claim under New 
York law with respect to any of the five articles. 
Brimelow timely appealed. We assume the parties’ 
familiarity with the underlying facts, procedural 
history, and issues on appeal, which we reference 
only as necessary to explain our decision to affirm. 

* * * 

 Brimelow argues on appeal that the district court 
erred in concluding that the Complaint failed to 
state a claim under New York law and therefore 
granting the Times’s motion to dismiss his 
defamation claims. “We review de novo the grant of a 
motion to dismiss under Rule 12(b)(6) . . . , accepting 
as true the factual allegations in the complaint and 
drawing all inferences in the plaintiff’s favor.” Biro 
v. Condé Nast, 807 F.3d 541, 544 (2d Cir. 2015). To 
survive a motion to dismiss, “a complaint must 
contain ‘enough facts to state a claim to relief that is 
plausible on its face.’” Id. (quoting Bell Atl. Corp. v. 
Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007)). Under New 
York law, a complaint asserting defamation claims 
must plausibly allege five elements: “(1) a written 



4a 

defamatory statement of and concerning the 
plaintiff, (2) publication to a third party, (3) fault, (4) 
falsity of the defamatory statement, and (5) special 
damages or per se actionability.” Palin v. N.Y. Times 
Co., 940 F.3d 804, 809 (2d Cir. 2019). When a 
defamation claim is brought by a public figure, the 
First Amendment independently requires a showing 
that the defendant acted with actual malice. N.Y. 
Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 283 (1964).  

For the reasons discussed below, we conclude 
that the Complaint has failed to state a claim 
because it does not plausibly allege that the Times 
acted with actual malice and thus did not plausibly 
allege all the elements of a claim for defamation 
necessary to survive a motion to dismiss. See Biro, 
807 F.3d at 546 (“[A] public-figure plaintiff must 
plead plausible grounds to infer actual malice by 
alleging enough fact[s] to raise a reasonable 
expectation that discovery will reveal evidence of 
actual malice.” (second alteration in original) 
(internal quotation marks omitted)); see also Schatz 
v. Republican State Leadership Comm., 669 F.3d 50, 
58 (1st Cir. 2012) (“The bottom line, then, is that 
[plaintiff] has not nudged his actual-malice claim 
across the line from conceivable to plausible, so the 
[district court] rightly dismissed the complaint. . . . 
[Actual] malice is not a matter that requires 
particularity in pleading—like other states of mind, 
it may be alleged generally. But, to make out a 
plausible malice claim, a plaintiff must still lay out 
enough facts from which malice might reasonably be 
inferred . . . .” (internal quotation marks and 
citations omitted)); accord Michel v. NYP Holdings, 
Inc., 816 F.3d 686, 702 (11th Cir. 2016) (“[E]very 
circuit that has considered the matter has applied 



5a 

the Iqbal/Twombly standard and held that a 
defamation suit may be dismissed for failure to state 
a claim where the plaintiff has not pled facts 
sufficient to give rise to a reasonable inference of 
actual malice. Joining that chorus, we hold that the 
plausibility pleading standard applies to the actual 
malice standard in defamation proceedings.” 
(citations omitted)).  

As a threshold matter, we recognize that the 
degree of fault the Complaint must plead with 
respect to the Times’s alleged defamation depends 
upon whether Brimelow is a public or private figure. 
See generally Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 
323, 333–35, 347 (1974); accord Meloff v. N.Y. Life 
Ins. Co., 240 F.3d 138, 145 (2d Cir. 2001). The 
Complaint alleges that Brimelow “has had a long 
and distinguished career as a writer and journalist,” 
having written, among other things, the “bestselling 
book, Alien Nation: Common Sense About America’s 
Immigration Disaster,” and he is “widely known in 
his capacity as both the creator and editor of [the 
website] VDARE.” Joint App’x at 8, 32 (Compl. ¶¶ 6, 
112, 117). Therefore, Brimelow is a public figure. See 
Celle v. Filipino Rep. Enters. Inc., 209 F.3d 163, 176 
(2d Cir. 2000) (“Those who have voluntarily sought 
and attained influence or prominence in matters of 
social concern are generally considered public 
figures. Whether a plaintiff is a public figure is a 
question of law for the court.” (citations omitted)). 
Brimelow does not argue otherwise.  

Because Brimelow is a public figure, the First 
Amendment requires that the Complaint plausibly 
plead that the Times acted with “actual malice” in 
publishing defamatory material about Brimelow. Id. 
Actual malice requires that the Complaint plausibly 



6a 

allege that the Times published the defamatory 
statements that form the basis of Brimelow’s claims 
“with knowledge that [they were] false or with 
reckless disregard of whether [they were] false or 
not.” Palin, 940 F.3d at 809 (internal quotation 
marks omitted). “The reckless conduct needed to 
show actual malice is not measured by whether a 
reasonably prudent man would have published, or 
would have investigated before publishing, but by 
whether there is sufficient evidence to permit the 
conclusion that the defendant in fact entertained 
serious doubts as to the truth of his publication[.]” 
Church of Scientology Int’l v. Behar, 238 F.3d 168, 
174 (2d Cir. 2001) (internal quotation marks and 
citations omitted). Actual malice can be established 
“[t]hrough the defendant’s own actions or 
statements, the dubious nature of his sources, [and] 
the inherent improbability of the story [among] other 
circumstantial evidence.” Celle, 209 F.3d at 183 
(alterations in original) (internal quotation marks 
omitted). We have emphasized that the actual malice 
standard imposes on a plaintiff “a heavy burden of 
proof, a burden that is designed to assure to the 
freedoms of speech and press that breathing space 
essential to their fruitful exercise.” Contemp. 
Mission, Inc. v. N.Y. Times Co., 842 F.2d 612, 621 
(2d Cir. 1988) (internal quotation marks and citation 
omitted).  

Brimelow’s principal argument regarding the 
actual malice element relies upon the Complaint’s 
allegation that the Times published the alleged 
defamatory statements about him being a “white 
nationalist” and an “open white nationalist” (and 
similar statements about VDARE being a “[w]hite 
[n]ationalist [w]ebsite[]”), Joint App’x at 20–21, 30–



7a 

31, 36, 39–40, 43–44 (Compl. ¶¶ 50, 67, 110, 135, 
151, 153, 171), despite the existence of contrary 
evidence—in particular, Brimelow’s alleged 
“repeated and persistent denials” as to the truth of 
such statements, which, according to Brimelow, 
show that the Times acted with knowledge that the 
statements were false or with reckless disregard as 
to whether they were false, Joint App’x at 22–23, 26, 
28–29, 34, 37–38, 41, 45–46 (Compl. ¶¶ 57(f), 59–61, 
85, 100, 124(h), 126, 142(g), 144, 156(g), 158, 178(g), 
180). To demonstrate Brimelow’s purported 
“repeated and persistent denials,” Joint App’x at 22 
(Compl. ¶ 57(f)), the Complaint heavily relies upon a 
“February 23, 2018 interview with Slate’s Osita 
Nwanevu, [in which Brimelow] stated [that] 
‘Personally, I would regard myself as a civic 
nationalist,’” Joint App’x at 22–23 (Compl. ¶¶ 60–
61). That statement does not establish actual malice 
on the part of the Times. Brimelow does not show 
that the Times was or should have been aware of 
that statement and purposefully avoided it.  

In any event, to the extent that Brimelow relies 
on this alleged denial during the 2018 interview or 
similar denials contained in his letters to the Times 
during the period when these five articles about him 
and the VDARE website were being published, it is 
well settled that denials without more do not support 
a plausible claim of actual malice. See Edwards v. 
Nat’l Audubon Soc’y, Inc., 556 F.2d 113, 121 (2d Cir. 
1977) (asserting that the actual malice “standard . . . 
cannot be predicated on mere denials, however 
vehement; such denials are so commonplace in the 
world of polemical charge and countercharge that, in 
themselves, they hardly alert the conscientious 
reporter to the likelihood of error”); see also Kirch v. 



8a 

Liberty Media Corp., 449 F.3d 388, 398 (2dCir. 2006) 
(“[C]onclusory allegations or legal conclusions 
masquerading as factual conclusions will not suffice 
to [defeat] a motion to dismiss.” (second alteration in 
original) (internal quotation marks omitted)). Nor 
are we persuaded by Brimelow’s attempts to find 
additional support in the Complaint’s references to 
the Times’s alleged departure from “accepted 
newsgathering standards” and its “own commitment 
to fairness and impartiality,” Joint App’x at 22, 34, 
37, 41, 45 (Compl. ¶¶ 58, 125, 143, 157, 179), in 
reporting on Brimelow. These allegations, even when 
considered collectively, sound in no more than 
journalistic negligence and thus fail to plausibly 
allege the requisite higher degree of fault—actual 
malice. See St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 
733 (1968) (“Failure to investigate does not in itself 
establish bad faith.” (citing Sullivan, 376 U.S. at 
287–88)); see also Contemp. Mission, Inc., 842 F.2d 
at 621 (“[A] finding of actual malice cannot be 
predicated merely on a charge that a reasonable 
publisher would have further investigated before 
publishing . . . . Rather, a public figure defamation 
plaintiff must show either that the publisher 
actually entertained serious doubts about the 
veracity of the publication, or that there are obvious 
reasons to doubt the veracity of the informant or the 
accuracy of his reports.” (alterations in original) 
(internal quotation marks omitted)).  

Finally, Brimelow contends that the Complaint 
sufficiently alleges actual malice by relying on 
Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 
491 U.S. 657 (1989), which he maintains clearly held 
that “ill will combined with an extreme departure 
from journalistic standards is sufficient to satisfy the 



9a 

[actual] malice standard.” Reply Br. at 13; see, e.g., 
Joint App’x at 22–24 (Compl. ¶¶ 58, 68). Brimelow 
misreads Harte-Hanks. To be sure, the Supreme 
Court in Harte-Hanks did acknowledge that “[a] 
newspaper’s departure from accepted standards and 
the evidence of motive” could be used as 
circumstantial evidence to support “[a] court’s 
ultimate conclusion that the [newspaper] 
demonstrated a reckless disregard as to the truth or 
falsity of [alleged defamatory statements].” 491 U.S. 
at 667–68 (internal quotation marks omitted). 
However, the Court emphasized, in reviewing a 
judgment entered on a jury verdict in plaintiff’s 
favor, that the “[newspaper defendant was] plainly 
correct in recognizing that a public figure plaintiff 
must prove more than an extreme departure from 
professional standards and that a newspaper’s 
motive in publishing a story. . . cannot provide a 
sufficient basis for finding actual malice.” Id. at 665 
(emphasis added). Thus, the Court cautioned that 
“courts must be careful not to place too much 
reliance on such factors.” Id. at 668. Indeed, actual 
malice was found in Harte-Hanks because the 
evidence of the newspaper’s departure from accepted 
standards and ill will toward the plaintiff was 
supported by a host of other evidence that 
demonstrated that the defendant was “purposeful[ly] 
avoid[ing] . . . the truth,” including, as particularly 
relevant here, evidence that the plaintiff (and 
several other witnesses) had “unambiguously 
denied” the alleged defamatory statements. Id. at 
691–92.  

Thus, the facts in Harte-Hanks stand in contrast 
to the allegations asserted in this case relating to the 
element of actual malice. Although referencing the 



10a 

alleged ill will toward Brimelow harbored by the 
Times, the Complaint provides no basis for plausibly 
inferring that the Times had any doubts about the 
truth of its statements regarding Brimelow or the 
VDARE website. See Behar, 238 F.3d at 174 
(“Despite its name, the actual malice standard does 
not measure malice in the sense of ill will or 
animosity, but instead the speaker’s subjective 
doubts about the truth of the publication.”). In short, 
we find no combination of allegations from which one 
could plausibly infer that the Times was purposely 
avoiding the truth in its reporting on either 
Brimelow or the VDARE website.  

Accordingly, we conclude that the Complaint 
failed to plausibly allege that the Times published 
its statements about Brimelow or the VDARE 
website with reckless disregard as to whether they 
were true or false. Because the Complaint failed to 
sufficiently allege the actual malice element of a 
claim for defamation under New York law, the 
district court properly granted the Times’s motion to 
dismiss for failure to state a defamation claim upon 
which relief could be granted.1 

 
1 Brimelow also challenges the district court’s other grounds for 
dismissing his defamation claims, including its conclusions 
that: (1) all but one of the statements in the articles about 
Brimelow and the VDARE website were non-actionable 
opinions as a matter of law; (2) the statements about the 
VDARE website and others were not “of and concerning” 
Brimelow; and (3) one of the articles in the Times about the 
VDARE website was subject to the wire service defense because 
it was a verbatim republication of a Reuters article. However, 
because we affirm the district court’s dismissal of the 
Complaint on the ground that the Complaint has failed to 
plausibly allege the requisite element of actual malice, we need 
not and do not reach these other issues.   



11a 

* * * 

We have considered Brimelow’s remaining 
arguments and find in them no basis for reversal. 
Accordingly, we AFFIRM the order and judgment of 
the district court. 

 
  



12a 

[ENTERED JANUARY 6, 2021]  

UNITED STATES DISTRICT COURT  
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 
___________________________________________X 

PETER BRIMELOW, 
        Plaintiff, 

 -against-       20 CIVIL 222 (KPF) 

THE NEW YORK TIMES COMPANY 
        Defendant. 

JUDGMENT 

It is hereby ORDERED, ADJUDGED AND 
DECREED: That for the reasons stated in the 
Court's Opinion and Order dated December 16, 2020, 
Defendant's Motion to Dismiss Plaintiff's Second 
Amended Complaint is hereby GRANTED; 
accordingly, this case is closed.  

 
Dated: New York, New York 
 January 6, 2021 

RUBY J. KRAJICK 
Clerk of Court 

BY:  

 
Deputy Clerk 

  



13a 

[ENTERED DECEMBER 16, 2020]  

UNITED STATES DISTRICT COURT  
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 
___________________________________________X 

PETER BRIMELOW, 
        Plaintiff, 

 -v-         20 CIVIL 222 (KPF) 

THE NEW YORK TIMES COMPANY 
        Defendant. 

OPINION AND ORDER 

KATHERINE POLK FAILLA, District Judge:  

Plaintiff Peter Brimelow brings this action for 
libel against Defendant The New York Times 
Company, alleging that The New York Times (“The 
Times”) defamed Brimelow in five articles published 
online and in print between January 2019 and May 
2020. The operative complaint is Plaintiff’s Second 
Amended Complaint, filed on May 26, 2020, in which 
he seeks $5 million in actual damages, punitive 
damages, and costs. Defendant has moved to dismiss 
the Second Amended Complaint for failure to state a 
claim. For the reasons set forth below, the Court 
grants Defendant’s motion in full.  

  



14a 

BACKGROUND1 

 
1 The facts in this Opinion are drawn primarily from  
Plaintiff’s Second Amended Complaint (or “SAC” (Dkt. #22)), 
which is the operative pleading in this case, as well as the exhibits 
attached to the Declaration of David E. McCraw (Dkt.  
#25): Trip Gabriel, A Timeline of Steve King’s Racist  
Remarks and Divisive Actions, N.Y. Times (Jan. 15, 2019), https: 
//www.nytimes.com/2019/01/15/us/politics/steve-king-offensive- 
quotes.html (the “January Article”); Christine Hauser, Justice 
Department Newsletter Included Extremist Blog Post, N.Y.  
Times (Aug. 23, 2019), https://www.nytimes.com/2019/ 
08/23/us/justice-department-vdare-anti-semitic.html (the “August 
Article”); Katie Benner, Top Immigration Judge Departs  
Amid Broader Discontent Over Trump Policies, N.Y.  
Times (Sept. 13, 2019), https://www.nytimes.com/2019/09/ 
13/us/politics/immigration-courts-judge.html (the “September 
Article”); Katie Rogers & Jason DeParle, The White Nationalist 
Websites Cited by Stephen Miller, N.Y. Times (Nov. 18,  
2019), https://www.nytimes.com/2019/11/18/us/politics/stephen-
miller-white-nationalism.html (the “November Article”); Reuters, 
Facebook Says It Dismantles Disinformation Network  
Tied To Iran’s State Media, N.Y. Times (May 5, 2020),  
originally available at https://www.nytimes.com/reuters/2020/ 
05/05/technology/05reuters-iran-facebook.html (the “May Article”); 
Jack Stubbs & Katie Paul, Facebook says it dismantles 
disinformation network tied to Iran’s state media, Reuters (May 5, 
2020), https://www.reuters.com/article/us-iran-facebook/facebook-
says-it-dismantles-disinformation-network-tied-to-irans-state-
media-idUSKBN22H2DK (the “Reuters Article”).  

For ease of reference, the Court refers to Defendant’s opening 
brief as “Def. Br.” (Dkt. #24); Plaintiff’s opposition brief as “Pl. 
Opp.” (Dkt. #28); and Defendant’s reply brief as “Def. Reply” 
(Dkt. #31).  

The Court also takes judicial notice of Plaintiff’s published 
writings, including his book Alien Nation: Common Sense 
About America’s Immigration Disaster (1995), and his 
commentary on the website VDARE.com (“VDARE”), all of 
which are incorporated by reference in the Second Amended 
Complaint, as Plaintiff possesses those writings and indeed 



15a 

A. Factual Background  

1. The Plaintiff and the VDARE Website  

Plaintiff Peter Brimelow is a prominent opponent 
of non-white immigration to the United States. He is 
the author of the book Alien Nation: Common Sense 
About America’s Immigration Disaster (1995) (“Alien 
Nation”), and the founder and editor of the website 
VDARE.com (“VDARE”). (SAC ¶¶ 6, 11, 112). 
Together, Alien Nation and commentary published 
on VDARE comprise much of Brimelow’s “original 
writings.” (Id. at ¶¶ 57, 124, 142, 156, 178). In Alien 
Nation, Plaintiff contends that “the American nation 
has always had a specific ethnic core. And that core 
has been white.” (Def. Br. 3 (quoting Alien Nation 
10)). Elsewhere he has said, regarding his ideological 
viewpoint, that “my heart is with civic nationalism, 

 
criticizes The Times for not citing to this material when 
referencing Plaintiff or VDARE in the articles in question (see 
SAC ¶¶ 57, 124, 142, 156, 178). The Court may properly take 
judicial notice of such statements because (i) the truth of the 
statements is not at issue; (ii) Plaintiff does not deny that he 
made the statements; (iii) there was undisputed notice to 
Plaintiff of their contents; and (iv) they are integral to 
Plaintiff’s claims. See Cortec Indus., Inc. v. Sum Holding L.P., 
949 F.2d 42, 48 (2d Cir. 1991) (“[T]he problem that arises when 
a court reviews statements extraneous to a complaint generally 
is the lack of notice to the plaintiff that they may be so 
considered[.] ... Where plaintiff has actual notice of all the 
information in the movant’s papers and has relied upon these 
documents in framing the complaint the necessity of 
translating a Rule 12(b)(6) motion into one under Rule 56 is 
largely dissipated.”); see also In re J.P. Jeanneret Assocs., 769 
F. Supp. 2d 340, 354-55 (S.D.N.Y. 2011). The Southern Poverty 
Law Center (“SPLC”) entry on “Peter Brimelow,” linked to by 
one of the articles at issue and cited in the Second Amended 
Complaint (see SAC ¶ 68), and its entry on VDARE, linked to in 
another article, also are incorporated by reference.   



16a 

but my head is with racial nationalism.” (Def. Br. 6 
(quoting an interview with Plaintiff published on 
VDARE)).  

Plaintiff is VDARE’s founder and editor (SAC ¶ 
11), but it is not a purely personal platform; rather, 
it is a site operated by a duly incorporated nonprofit 
foundation, according to its own statements (see, e.g., 
id. at ¶ 177 (asserting VDARE’s tax-exempt status 
under 26 U.S.C. § 501(c)(3))). VDARE provides a 
platform for those “critical of America’s post-1965 
immigration policies” (id. at ¶ 11), and is 
particularly concerned with “how long the US can 
continue as a coherent nation-state in the face of 
current immigration policy” (Def. Br. 5 (quoting 
VDARE’s “About” webpage)). VDARE’s founding 
principles include that “[t]he racial and cultural 
identity of America is legitimate and defensible: 
Diversity per se is not strength, but a vulnerability.” 
(Id. (quoting VDARE’s “About” webpage)). VDARE 
routinely publishes articles by individuals whom 
Plaintiff identifies as “white nationalists,” a term he 
has defined to mean “people aiming to defend the 
interests of American whites — as they are 
absolutely entitled to do.” (Id. (quoting Plaintiff’s 
writings on VDARE)).  

2. The Alleged Defamation  

Plaintiff claims that in five articles published 
between January 2019 and May 2020, The Times 
defamed Plaintiff by portraying him and content 
published on VDARE as “white nationalist,” “white 
supremacist,” and “anti-Semitic.” Plaintiff denies 
that he is a “white nationalist” and instead 
characterizes himself as a “civic nationalist.” (SAC ¶ 
60). Plaintiff contends that The Times incorrectly 



17a 

imputed to him “race hatred and traits inconsistent 
with his profession” (id. at ¶¶ 101, 175), and thereby 
“exposed the Plaintiff to public hatred, contempt, 
ridicule, and disgrace, lowered his reputation, and 
deterred decent people from associating or dealing 
with him” (id. at ¶¶ 102, 127, 145, 159, 181). This 
allegedly caused special damages to Plaintiff in the 
form of injury to reputation and loss of pecuniary 
opportunities, in the amount of approximately 
$700,000 per cause of action. (Id. at ¶¶ 105, 130, 148, 
162, 184).  

a. The January 15, 2019 Article  

On January 15, 2019, The Times published an 
article about Iowa Congressman Steve King and his 
history of offensive comments. (January Article; see 
also SAC ¶ 48). As an example, the article stated 
that in 2012, “[o]n a panel at the Conservative 
Political Action Conference with Peter Brimelow, an 
open white nationalist, Mr. King referred to 
multiculturalism as: ‘A tool for the Left to subdivide 
a culture and civilization into our own little ethnic 
enclaves and pit us against each other.’” (Def. Br. 8 
(citing SAC ¶ 52); see also January Article). The 
article later was revised to refer to Plaintiff as a 
“white nationalist,” rather than an “open white 
nationalist.” (SAC ¶ 63; see also January Article). 
Where the article states Plaintiff’s name, it 
hyperlinks to the Southern Poverty Law Center’s 
(“SPLC”) website entry on Plaintiff, which entry 
categorizes Plaintiff’s ideology as “white nationalist” 
and includes examples of Plaintiff’s public 
statements. (SAC ¶ 68). Plaintiff asserts that he is 
not a white nationalist and that the January Article 
harmed his reputation (i) by accusing him “of being a 



18a 

figure of division and racism” and (ii) by linking to 
the SPLC website. (Id. at ¶¶ 51, 68-75).  

b. The August 23, 2019 Article  

 

In August 2019, a controversy erupted among 
immigration judges when the Department of Justice 
Executive Office for Immigration Review (“EOIR”) 
included in its daily briefing a VDARE blog post that 
referred to two immigration judges as “kritarchs.” 
(See August Article; see also SAC ¶¶ 108-10). The 
president of a union of immigration judges 
submitted a complaint to the EOIR, protesting that 
the post “directly attacks sitting immigration judges 
with racial and ethnically tinged slurs.” (August 
Article). The Times reported on the incident, 
including the union’s complaint, EOIR’s handling of 
the matter, the history of the word “kritarchy,” and 
VDARE’s response to the controversy. (Id.). The 
article does not reference Plaintiff, but Plaintiff 
asserts that it was false and personally defamatory 
of him to quote officials and other third parties 
stating that VDARE is “an anti-immigration hate 
website” and a “white nationalist website,” and, 
further, that “[m]any of the extremists on VDare 
who use [the term ‘kritarch’] are in fact anti-
Semites.” (SAC ¶¶ 110, 122).  

c. The September 13, 2019 Article  

One month later, The Times published a related 
article about the departure of senior EOIR officials. 
(See September Article; see also SAC examples of 
Plaintiff’s public statements. (SAC ¶ 68). Plaintiff 
asserts that he is not a white nationalist and that 
the January Article harmed his reputation (i) by 



19a 

accusing him “of being a figure of division and 
racism” and (ii) by linking to the SPLC website. (Id. 
at ¶¶ 51, 68-75).  

b. The August 23, 2019 Article  

 

In August 2019, a controversy erupted among 
immigration judges when the Department of Justice 
Executive Office for Immigration Review (“EOIR”) 
included in its daily briefing a VDARE blog post that 
referred to two immigration judges as “kritarchs.” 
(See August Article; see also SAC ¶¶ 108-10). The 
president of a union of immigration judges 
submitted a complaint to the EOIR, protesting that 
the post “directly attacks sitting immigration judges 
with racial and ethnically tinged slurs.” (August 
Article). The Times reported on the incident, 
including the union’s complaint, EOIR’s handling of 
the matter, the history of the word “kritarchy,” and 
VDARE’s response to the controversy. (Id.). The 
article does not reference Plaintiff, but Plaintiff 
asserts that it was false and personally defamatory 
of him to quote officials and other third parties 
stating that VDARE is “an anti-immigration hate 
website” and a “white nationalist website,” and, 
further, that “[m]any of the extremists on VDare 
who use [the term ‘kritarch’] are in fact anti-
Semites.” (SAC ¶¶ 110, 122).  

c. The September 13, 2019 Article  

One month later, The Times published a related 
article about the departure of senior EOIR officials. 
(See September Article; see also SAC ¶¶ 133-34). The 
article details a conflict between immigration judges 
and the Trump administration, and notes that, 



20a 

“[l]ast month, tensions increased when a daily 
briefing that is distributed to federal immigration 
judges contained a link to a blog post that included 
an anti-Semitic reference and came from a website 
that regularly publishes white nationalists.” 
(September Article). The underlined text hyperlinks 
to the August Article. The September Article does 
not reference Plaintiff and does not name VDARE, 
but Plaintiff alleges it personally defamed him to say 
that a blog post on VDARE used an anti-Semitic 
term. (SAC ¶¶ 135, 138-40).  

d. The November 18, 2019 Article  

On November 18, 2019, The Times published a 
piece about Stephen Miller, a close adviser to 
President Donald J. Trump who has been a driving 
force of the administration’s immigration policy. (See 
November Article; see also SAC ¶ 151). The article 
states that leaked emails suggested that Miller “has 
maintained deeper intellectual ties to the world of 
white nationalism than previously known,” and 
includes examples of Miller’s terminology, theories, 
and cited sources of information. (November Article). 
It quotes experts opining on the links between 
Miller’s ideas and white nationalism. (Id.). The article 
says that Miller cited VDARE, which was founded by 
“Peter Brimelow, … [who] believes that diversity has 
weakened the United States, and that the increase in 
Spanish speakers is a ‘ferocious attack on the living 
standards of the American working class.’” (Id.). The 
underlined text hyperlinks to reporting and a video in 
which Brimelow made those statements. 

The November Article reports that the SPLC 
“labeled VDARE a ‘hate website’ for its ties to white 
nationalists and publication of race-based science[.]” 



21a 

(November Article). The underlined text hyperlinks to 
the SPLC’s webpage on VDARE. The article explains 
that VDARE “approvingly cite[s] Calvin Coolidge’s 
support for a 1924 law that excluded immigrants 
from southern and Eastern Europe, and praise[s] ‘The 
Camp of the Saints,’ a 1973 French novel that 
popularizes the idea that Western civilization will fall 
at the hands of immigrants”; it also quotes experts 
explaining why those statements are indicative of 
white nationalist beliefs. (Id.). Plaintiff asserts that 
the statements about him and VDARE were false and 
defamatory of him. (SAC ¶¶ 153-63).  

e. The May 5, 2020 Article  

On May 5, 2020, The Times published a wire 
article from Reuters. (See May Article; see also 
Reuters Article). The May Article reports a Facebook 
announcement that the social medial platform had 
identified and removed several networks of accounts 
engaged in “coordinated inauthentic behavior,” 
including a “U.S.-based campaign with ties to white 
supremacist websites VDARE and the Unz Review.” 
(May Article; see also SAC ¶ 171). The article does not 
mention Plaintiff, but Plaintiff nonetheless asserts 
that the article, because of its reference to VDARE, 
accuses him personally of “race hatred.” (SAC ¶ 175). 
He also claims that the article accuses him of 
“manipulating on-line readers by utilizing a ‘bot-farm’ 
of fake accounts” and engaging in actions that 
violated VDARE’s “501(c)(3) status.” (Id. at ¶¶ 176-
77). 

B. Procedural History  

Plaintiff filed the original complaint on January 
9, 2020 (Dkt. #1), and filed amended complaints on 
April 23, 2020 (Dkt. #16), and May 26, 2020 (Dkt. 



22a 

#22). After submitting a pre-motion letter to the 
Court announcing its intent to so move (Dkt. #17), 
Defendant filed its motion to dismiss on June 18, 
2020 (Dkt. #23-25). Plaintiff filed his opposition 
submission on July 28, 2020 (Dkt. #28), and 
Defendant filed its reply submission on August 11, 
2020 (Dkt. #30).  

DISCUSSION 

A. Applicable Law  

1. Motions to Dismiss Under Fed. R. Civ. P. 
12(b)(6)  

To survive a motion to dismiss pursuant to 
Federal Rule 12(b)(6), a plaintiff must plead 
sufficient factual allegations “to state a claim to 
relief that is plausible on its face.” Bell Atlantic 
Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007). A claim 
is facially plausible “when the plaintiff pleads 
factual content that allows the court to draw the 
reasonable inference that the defendant is liable for 
the misconduct alleged.” Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 
662, 678 (2009). The Court must accept as true all 
well-pleaded factual allegations in the complaint. Id. 
However, “[t]hreadbare recitals of the elements of a 
cause of action, supported by mere conclusory 
statements, do not suffice.” Id.; see also Twombly, 
550 U.S. at 555 (noting that a court is “not bound to 
accept as true a legal conclusion couched as a factual 
allegation” (quoting Papasan v. Allain, 478 U.S. 265, 
286 (1986))). “Because a defamation suit ‘may be as 
chilling to the exercise of First Amendment freedoms 
as fear of the outcome of the lawsuit itself,’ courts 
should, where possible, resolve defamation actions at 
the pleading stage.” Adelson v. Harris, 973 F. Supp. 
2d 467, 481 (S.D.N.Y. 2013) (quoting Washington 



23a 

Post Co. v. Keogh, 365 F.2d 965, 968 (D.C. Cir. 
1966)), aff’d, 876 F.3d 413 (2d Cir. 2017).  

2. Defamation Under New York Law  

Because subject matter jurisdiction in this case is 
based upon diversity of citizenship, the Court applies 
the choice of law rules of the forum state. See Klaxon 
Co. v. Stentor Elec. Mfg. Co., 313 U.S. 487, 496 
(1941). New York choice of law rules mandate 
application of the substantive law of the state with 
the most significant relationship to the alleged tort. 
See Reeves v. Am. Broad. Cos., 719 F.2d 602, 605 (2d 
Cir. 1983) (citing Nader v. Gen. Motors Corp., 25 
N.Y.2d 560 (1970)). The parties’ briefing indicates 
their mutual belief that New York law applies in this 
case (see, e.g., Def. Br. 13; Pl. Opp. 2), and the Court 
agrees, given that The Times has its principal place 
of business in New York and published the allegedly 
defamatory statements from that location (see SAC ¶ 
4).  

Under New York law, defamation is defined as “a 
false statement which tends to expose the plaintiff to 
public contempt, ridicule, aversion or disgrace, or 
induce an evil opinion of him in the minds of right-
thinking persons, and to deprive him of their 
friendly intercourse in society.” Foster v. Churchill, 
87 N.Y.2d 744, 751 (1996) (citations and internal 
quotation marks omitted). “Whether particular 
words are defamatory presents a legal question to be 
resolved by the court in the first instance.” Aronson 
v. Wiersma, 65 N.Y.2d 592, 593 (1985). “Under New 
York law, to establish a claim for defamation, a 
plaintiff must plead [i] a defamatory statement of 
fact; [ii] that is false; [iii] published to a third party; 
[iv] ‘of and concerning’ the plaintiff; [v] made with 



24a 

the applicable level of fault on the part of the 
speaker; [vi] either causing special harm or 
constituting slander per se; and [vii] not protected by 
privilege.” Cummings v. City of New York, No. 19 
Civ. 7723 (CM), 2020 WL 882335, at *15 (S.D.N.Y. 
Feb. 24, 2020) (internal quotation marks omitted).  

B. Analysis2 

1. Plaintiff Fails to State a Claim Upon 
Which Relief Can Be Granted as to the 
January Article  

The Times argues that Plaintiff’s cause of action 
arising out of the January Article should be 
dismissed because: (i) the article’s characterizations 
of Plaintiff, first, as an “open white nationalist” (see 
SAC ¶ 50), and later revised to a “white nationalist” 
(see January Article; SAC ¶ 63), constitute non-
actionable statements of opinion rather than false 
statements of fact (Def. Br. 13-17); (ii) the article’s 
hyperlink to the SPLC’s entry on Plaintiff did not 
republish allegedly defamatory material held on the 
SPLC site such that The Times can be held liable for 
that material (id. at 21); and (iii) Plaintiff has failed 
to show that The Times acted with actual malice 
towards Plaintiff (id. at 22-25). Plaintiff’s efforts to 
refute each of arguments are discussed in the 
remainder of this section. (See Pl. Opp. 8-10, 14-21). 

a. Fact Versus Opinion  

Central to the dispute in this case is the 
“distinction between expressions of opinion, which 

 
2 In its Motion to Dismiss, Defendant does not challenge the 
adequacy of Plaintiff’s allegation of damages. In any event, the 
Court finds that Plaintiff has sufficiently pleaded damages to 
survive dismissal on that ground.   



25a 

are not actionable, and assertions of fact, which may 
form the basis of a viable libel claim.” Gross v. New 
York Times Co., 82 N.Y.2d 146, 151 (1993). Because 
“falsity is a necessary element of a defamation cause 
of action and only facts are capable of being proven 
false, it follows that only statements alleging facts 
can properly be the subject of a defamation action.” 
Rosner v. Amazon.com, 18 N.Y.S.3d 155, 157 (2d 
Dep’t 2015) (citations and internal quotation marks 
omitted).  

The United States Supreme Court has recognized 
that “a statement of opinion relating to matters of 
public concern which does not contain a provably 
false factual connotation will receive full 
constitutional protection.” Milkovich v. Lorain 
Journal Co., 497 U.S. 1, 20 (1990). Thus, “loose, 
figurative, or hyperbolic language” is protected by 
the First Amendment, as it cannot reasonably be 
interpreted as stating actual, provable facts about an 
individual. Id. at 21. Protecting such speech ensures 
that “public debate will not suffer for lack of 
‘imaginative expression’ or the ‘rhetorical hyperbole’ 
which has traditionally added much to the discourse 
of this Nation.” Id. at 20.  

The New York Court of Appeals has embraced an 
even more free-speech-protective standard under the 
New York State Constitution for determining what 
constitutes non-actionable opinion. See generally 
Immuno AG v. Moor-Jankowski, 77 N.Y.2d 235 
(1991), cert. denied, 500 U.S. 954 (1991); see also 
Celle v. Filipino Reporter Enters. Inc., 209 F.3d 163, 
178 (2d Cir. 2000) (“Unlike the Federal Constitution, 
the New York Constitution provides for absolute 
protection of opinions.”).  



26a 

The question whether a statement constitutes 
fact or opinion is a question of law for the court to 
decide. See Chau v. Lewis, 771 F.3d 118, 128 (2d Cir. 
2014). To make this determination, courts consider 
three factors: (i) whether the statement in issue has 
a precise, readily understood meaning; (ii) whether 
the statement is capable of being proven true or 
false; and (iii) whether either the full context of the 
communication in which the statement appears or 
the broader social context and surrounding 
circumstances are such as to signal readers that 
what is being read is likely to be opinion, not fact. 
See Gross, 82 N.Y.2d at 153. In applying these 
factors, courts have adopted a “holistic approach.” 
Davis v. Boeheim, 24 N.Y.3d 262, 270 (2014). This 
involves looking “to the over-all context in which the 
assertions were made and determin[ing] on that 
basis whether the reasonable reader would have 
believed that the challenged statements were 
conveying facts about the plaintiff.” Id. (internal 
quotation marks and alterations omitted) (quoting 
Brian v. Richardson, 87 N.Y.2d 46, 51 (1995)). “The 
burden rests with the plaintiff to establish that in 
the context of the entire communication a disputed 
statement is not protected opinion.” Celle, 209 F.3d 
at 179.  

In determining whether a particular 
communication is actionable, New York courts 
recognize a “distinction between a statement of 
opinion that implies a basis in facts that are not 
disclosed to the reader or listener, and a statement 
of opinion that is accompanied by a recitation of the 
facts on which it is based or one that does not imply 
the existence of undisclosed underlying facts.” Gross, 
82 N.Y.2d at 153 (internal citations omitted) (citing 



27a 

Hotchner v. Castillo-Puche, 551 F.2d 910, 913 (2d 
Cir. 1977), cert. denied sub nom. Hotchner v. 
Doubleday & Co., 434 U.S. 834 (1977); Buckley v. 
Littell, 539 F.2d 882, 893 (2d Cir. 1976), cert. denied, 
429 U.S. 1062 (1977)). The former is actionable 
because a reasonable reader would infer that the 
writer knows certain facts, unknown to the audience, 
that support the opinion and are detrimental to the 
person toward whom the communication is directed; 
the latter is not actionable because a statement of 
opinion offered after a recitation of the facts on 
which it is based is likely to be understood by the 
audience as conjecture. See id. at 153-54.  

In his opposition, Plaintiff argues that the 
inclusion of the January Article in the “News” 
section rather than in the “Opinion” section of The 
Times is dispositive of whether the statements 
contained in the article should be considered fact or 
opinion. (See Pl. Opp. 3, 4, 8). The Court does not 
agree that the analysis is this simple. Instead, it 
must consider the “full context of the 
communication” in which the allegedly defamatory 
statement appears. Gross, 82 N.Y.2d at 154.  

By the Court’s reading, the overall tone of the 
January Article indicates that it is meant as 
commentary rather than straight news. The article 
clearly conveys a particular perspective about 
Congressman King and his views; one need not look 
any further than the headline’s reference to “racist 
remarks and divisive actions.” (January Article). 
Thus, a reasonable reader would understand that 
the January Article provides opinion as well as facts. 
See, e.g., Russell v. Davies, 948 N.Y.S.2d 394, 394 (2d 
Dep’t 2012) (finding that a reasonable reader of news 
reports describing plaintiff’s essay as racist and anti-



28a 

Semitic “would have concluded that he or she was 
reading and/or listening to opinions”); Ratajack v. 
Brewster Fire Dep’t Inc., 178 F. Supp. 3d 118, 165-66 
(S.D.N.Y. 2016) (holding that claims that plaintiff 
was a “racist” were non-actionable opinion).  

Narrowing its focus to the references to Plaintiff, 
the Court reaches different conclusions about the 
two different characterizations of Plaintiff. The 
Court concludes that the January Article’s original 
description of Plaintiff as an “open white 
nationalist,” considered in context, is stated as a 
falsifiable fact and “impl[ies] the existence of 
undisclosed underlying facts.” Gross, 82 N.Y.2d at 
153. Describing Plaintiff as an “open white 
nationalist” implies that he publicly self-identifies as 
such, rather than that The Times is making its own 
judgment about how to characterize his views. 
Whether Plaintiff self-identifies as a “white 
nationalist” is verifiable, and indeed in this lawsuit 
Plaintiff ardently denies that he does so. 
Additionally, the article does not provide any 
supporting information to contextualize the 
characterization. Accordingly, this alleged 
defamation cannot be dismissed as non-actionable 
opinion.  

However, the “stealth edit,” as Plaintiff describes 
it (see SAC ¶ 66), to modify the text to refer to 
Plaintiff as a “white nationalist” and to link to the 
SPLC’s webpage on Plaintiff, changes the character 
of the statement. Again, the overall tone of the 
article suggests opinion-inflected commentary. In 
that context, the description of Plaintiff as a “white 
nationalist” is properly interpreted as opinion 
because the term has a “debatable, loose and 
varying” meaning in contemporary discourse. 



29a 

Buckley, 539 F.2d at 894. To some, it may be 
essentially synonymous with “anti-immigration,” a 
descriptor that Plaintiff cannot plausibly deny; to 
others, it may be synonymous with “white 
supremacist,” which suggests a belief in a racial 
hierarchy that is not specific to the United States. 
There is no single, precise understanding of the term 
“white nationalist” that is falsifiable such that The 
Times’s characterization of Plaintiff as such 
constitutes a statement of fact. Furthermore, the 
link to the SPLC’s website, as objectionable as 
Plaintiff finds it, provides the previously-missing 
underlying basis for the characterization. Therefore, 
the Court finds that the final version of the January 
Article referring to Plaintiff as a “white nationalist” 
presents only non-actionable opinion.  

In sum, the Court concludes that the original 
version of the January Article states as a matter of 
fact that Plaintiff is an “open white nationalist” and 
is therefore actionable, whereas the modified version 
of the January Article states as a matter of opinion 
that Plaintiff is a “white nationalist” and is therefore 
non-actionable.  

b. Republication of SPLC Material  

“Under New York defamation law, publication is 
a term of art.” Albert v. Loksen, 239 F.3d 256, 269 
(2d Cir. 2001) (internal quotation marks omitted) 
(quoting Ostrowe v. Lee, 256 N.Y. 36, 38 (1931) 
(Cardozo, C.J.)). Material is deemed published “as 
soon as read by any one else.” Id. There is no dispute 
in this case that the five articles at issue were 
“published” in the legal sense of the term. However, 
Plaintiff’s claims implicate a corollary question, 
namely, whether The Times’s manner of 



30a 

hyperlinking to the SPLC’s articles on Plaintiff and 
VDARE constituted republication such that The 
Times is liable for drawing attention to allegedly 
defamatory content regarding Plaintiff published on 
the SPLC’s website. (See SAC ¶¶ 68, 74-75, 83; see 
also Def. Br. 21; Pl. Opp. 14-16; Def. Reply 8-9).  

Courts have concluded that merely hyperlinking 
to an existing publication does not duplicate the 
content of that publication and give rise to liability. 
See Mirage Entm’t, Inc. v. FEG Entretenimientos 
S.A., 326 F. Supp. 3d 26, 39 (S.D.N.Y. 2018) (citing 
Doctor’s Data, Inc. v. Barrett, 170 F. Supp. 3d 1087, 
1137 (N.D. Ill. 2016); In re Phila. Newspapers, LLC, 
690 F.3d 161, 175 (3d Cir. 2012)). In contrast, courts 
have found that republication does occur when a 
defendant not only links to previously published 
material, but also repeats the allegedly defamatory 
statements. See Enigma Software Grp. USA v. 
Bleeping Computer LLC, 194 F. Supp. 3d 263, 277-78 
(S.D.N.Y. 2016) (declining to dismiss claims where 
internet posts went “beyond merely hyperlinking” to 
the original post and instead “contain[ed] additional 
statements which [plaintiff] alleges are themselves 
defamatory”); see also Clark v. Viacom Int’l Inc., 617 
F. App’x 495, 505 (6th Cir. 2015) (unpublished 
decision) (explaining that “the test of whether a 
statement has been republished is if the speaker has 
affirmatively reiterated it in an attempt to reach a 
new audience that the statement’s prior 
dissemination did not encompass” (citing Firth v. 
State, 98 N.Y.2d 365, 371 (2002); RESTATEMENT 
(SECOND) OF TORTS § 577A, cmt. D)).  

In the January Article, The Times hyperlinked to 
the SPLC’s entry on Plaintiff in support of its 
characterization of Plaintiff as a “white nationalist.” 



31a 

The Times argues that it “is not liable for the 
contents of the SPLC website, simply because it 
hyperlinked to the site” (Def. Br. 21); Plaintiff 
responds that “Defendant not only hyperlinked to 
the SPLC website, but repeated and endorsed the 
smears found on the SPLC website” (Pl. Opp. 15). 
The Court agrees with The Times that it would not 
be liable for content published on the SPLC’s website 
had it merely linked to that site, see Mirage Entm’t, 
Inc., 326 F. Supp. 3d at 39, but disagrees that that is 
all The Times did. Rather, the January Article 
adopted and shared with a new audience the SPLC’s 
characterization of Plaintiff as a “white nationalist.” 
This constitutes potentially actionable republication. 
See Enigma Software Grp. USA, 194 F. Supp. 3d at 
278; see also Clark, 617 F. App’x at 505. However, as 
discussed above, the statement that The Times 
republished is a statement of opinion that does not 
provide a basis for a defamation claim.  

c. Showing of Actual Malice  

“If the plaintiff is a public figure suing a media 
defendant, the First Amendment requires actual 
malice.” Celle, 209 F.3d at 176 (citing Curtis Publ’g 
Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 155 (1967)). “Those who 
have voluntarily sought and attained influence or 
prominence in matters of social concern are 
generally considered public figures.” Id. (citing Gertz 
v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 324 (1974)). 
Plaintiff implicitly acknowledges that he is a public 
figure (SAC ¶¶ 6, 100, 112-13); thus he must plead 
and prove actual malice by “clear and convincing 
evidence.” Contemporary Mission v. The N.Y. Times 
Co., 842 F.2d 612, 621 (2d Cir. 1988).  



32a 

“Actual malice” means that a publisher acted 
with knowledge that statements were false, or 
despite a “high degree of awareness” of their 
“probable falsity.” Harte-Hanks Commc’ns, Inc. v. 
Connaughton, 491 U.S. 657, 667 (1989). Mere 
deviation from normal journalistic standards does 
not constitute actual malice. See, e.g., id. at 665 (“[A] 
public figure plaintiff must prove more than an 
extreme departure from professional standards” to 
demonstrate actual malice); see also Biro v. Condé 
Nast, 963 F. Supp. 2d 255, 285 (S.D.N.Y. 2013). This 
“heavy burden of proof,” Contemporary Mission, 842 
F.2d at 621, serves a “profound national commitment 
to the principle that debate on public issues should 
be uninhibited, robust, and wide-open,” and permit 
even “erroneous” commentary about public figures in 
certain circumstances, N.Y. Times v. Sullivan, 376 
U.S. 254, 270-72 (1964). When a plaintiff fails to 
plausibly allege that the publisher knowingly 
published false statements or acted with reckless 
disregard for the truth, courts may properly dismiss 
the case at the pleading stage. See, e.g., Biro v. 
Condé Nast, 807 F.3d 541, 546 (2d Cir. 2015) (stating 
that to survive a motion to dismiss, “a public-figure 
plaintiff must plead plausible grounds to infer actual 
malice by alleging enough facts to raise a reasonable 
expectation that discovery will reveal evidence of 
actual malice” (internal quotation marks omitted)). 

With respect to the January Article, Plaintiff 
must plausibly allege that The Times knew, or 
recklessly ignored information suggesting, that he 
did not hold “white nationalist” views, but published 
that characterization anyway. Plaintiff’s criticism of 
The Times’s apparent acceptance of the SPLC’s 
characterization and disregard of Plaintiff’s 



33a 

objections notwithstanding (see Pl. Opp. 16-17), 
there is ample basis in the material of which the 
Court has taken judicial notice for The Times to 
reasonably have deemed Plaintiff’s views as falling 
within a broad colloquial understanding of the term 
“white nationalist.” The Times’s decision not to 
validate Plaintiff’s preferred characterization and 
the differences he perceives between “white 
nationalism” and “civic nationalism” does not 
constitute recklessness. Rather, The Times was 
within its right to base its description of Plaintiff on 
its own evaluation of Plaintiff’s published writings 
and other public commentary and on the analysis of 
an organization The Times perceived as having 
relevant expertise, namely the SPLC.3 

Thus, Plaintiff’s first cause of action concerning 
the January Article must be dismissed. 

2. Plaintiff Fails to State a Claim Upon 
Which Relief Can Be Granted as to the 
August and September Articles  

Next, Defendant argues that the causes of action 
arising out of the August and September Articles 
must be dismissed because: (i) the August and 

 
3 The reporters on the articles at issue in this case were also 
not precluded from adopting a critical posture towards Plaintiff 
and his views merely because at one point, twenty-five years 
ago, two other writers in The Times were more 
“complimentary” of Plaintiff’s book, Alien Nation. (See SAC ¶¶ 
7-10). The Court imagines that all sorts of views have been 
published in The Times in its 169-year existence, many of 
which would today be declaimed as relics of times gone by. 
Social mores change, and the views reflected in The Times are 
allowed to change with them. Such evolution does not 
constitute an “intellectual witch hunt” (Pl. Opp. 7), or “ill will” 
towards Plaintiff (see SAC ¶¶ 68, 98).   



34a 

September Articles stated only non-actionable 
opinion regarding VDARE (see Def. Br. 17-19); (ii) 
the allegedly defamatory statements are not “of and 
concerning” Plaintiff (see id. at 19-20); and (iii) 
Plaintiff has not adequately pleaded actual malice 
(see id. at 22-25). The Court agrees with Defendant 
on each point.  

a. Fact Versus Opinion  

Plaintiff’s claims with respect to the August and 
September Articles fail for the same reason as do his 
claims regarding the January Article: The articles 
state only opinions, not falsifiable facts. The August 
Article’s characterizations of VDARE are all 
attributed as the opinion of the individuals discussed 
in the story, and are not stated as The Times’s 
independent view. (See August Article (explaining 
that: (i) the EOIR briefing “linked to a post from 
VDare, a website that regularly publishes white 
nationalists, according to the 440-member union”; 
(ii) “[t]he Southern Poverty Law Center classifies 
VDare as an anti-immigration hate website”; (iii) 
“Judge Tabbador said she learned about the 
newsletter from colleagues who were outraged about 
the link to the white nationalist website”; and (iv) 
“Aryeh Tuchman, associate director of the Anti-
Defamation League’s Center on Extremism … added 
that it appeared that extremists, ‘mainly confined to 
the racist, anti-immigrant site VDare,’” have co-
opted the term “kritarch”)). The September Article 
provides no such context for the statement that 
VDARE “regularly publishes white nationalists,” but 
Plaintiff does not appear to object to this part of the 
statement. (See SAC ¶¶ 135-38). In any event, the 
characterization of some individuals who post on 
VDARE as “white nationalists” is the same sort of 



35a 

non-actionable opinion commentary discussed 
previously.4 

b. Statements “Of and Concerning” 
Plaintiff  

To state a claim for defamation, a plaintiff must 
establish “that the [challenged] matter is published 
of and concerning the plaintiff.” Kirch v. Liberty 
Media Corp., 449 F.3d 388, 398 (2d Cir. 2006). That 
is, a plaintiff must show that “the allegedly 
defamatory comment refer[s] to the plaintiff.” Brady 
v. Ottaway Newspapers, Inc., 445 N.Y.S.2d 786, 788 
(2d Dep’t 1981). Whether a plaintiff has adequately 
alleged that the defamatory statements are “of and 
concerning” him is a question appropriately 
considered by a court on a Rule 12(b)(6) motion. See, 
e.g., Elias v. Rolling Stone LLC, 872 F.3d 97, 105 (2d 
Cir. 2017) (“Whether a plaintiff has satisfied this 
requirement is typically resolved by the court at the 
pleading stage.” (citation omitted)); Gilman v. 
Spitzer, 538 F. App’x 45 (2d Cir. 2013) (summary 
order) (affirming dismissal where plaintiff did not 
adequately plead the statement at issue was “of and 
concerning” him); Three Amigos SJL Rest., Inc. v. 
CBS News Inc., 28 N.Y.3d 82, 87 (2016) (same).  

“[W]here the person defamed is not named in a 
defamatory publication, it is necessary, if it is to be 
held actionable as to him, that the language used be 
such that persons reading it will, in the light of the 
surrounding circumstances, be able to understand 
that it refers to the person complaining.” DeBlasio v. 
North Shore Univ. Hosp., 624 N.Y.S.2d 263, 264 (2d 
Dep’t 1995). As a general rule, defamatory words 

 
4 Some individuals who publish their writings on VDARE may 
very well self-identify as “white nationalists” or related terms.   



36a 

directed at a corporation or organization do not give 
rise to a claim by the individuals associated with it. 
See, e.g., Gilman, 538 F. App’x at 47 (concluding that 
allegations of extensive illegal activity by company 
were not “of and concerning” an employee); Cardone 
v. Empire Blue Cross & Blue Shield, 884 F. Supp. 
838, 847-48 (S.D.N.Y. 1995) (statements defamatory 
of company are not “of and concerning” its CEO); 
Three Amigos, 28 N.Y.3d at 87 (allegations that a 
strip club was a mafia enterprise were not “of and 
concerning” individuals associated with the club); 
Fulani v. N.Y. Times Co., 686 N.Y.S.2d 703 (1st 
Dep’t 1999) (statement defaming political group not 
“of and concerning” a prominent member).  

Neither the August Article nor the September 
Article names Plaintiff. (See August Article; 
September Article). Nevertheless, Plaintiff claims 
that the articles defame him personally by referring 
to a blog post on VDARE as “extremist,” saying the 
post contained an anti-Semitic reference, and 
quoting sources calling VDARE “an anti-
immigration hate website” and a “white nationalist 
website.” (SAC ¶¶ 110-11, 122, 138-40). Plaintiff 
argues that he has “come to be known synonymously 
with VDARE to the public at large” and “is the face 
of VDARE,” and therefore any reference to VDARE 
should be deemed a reference to him. (See, e.g., id. at 
¶¶ 112-22). 

At the same time, however, Plaintiff states that 
VDARE “publishes writers of all political 
persuasions, so long as they are critical of America’s 
post-1965 immigration policies.” (SAC ¶ 11). That 
being the case, Plaintiff cannot possibly hold all the 
views reflected on the site. As Plaintiff points out, 
when determining whether a person not named has 



37a 

nevertheless been defamed by implication, the 
relevant audience is not “all the world” but rather 
“those who knew or knew of plaintiff.” (Pl. Opp. 12 
(citing Comment to New York Pattern Jury 
Instruction § 3:25)). The relevant audience in this 
case — that is, those who are aware of VDARE and 
Plaintiff’s role at the site — can also be presumed to 
know that the site publishes “writers of all political 
persuasions” (SAC ¶ 11), and that a blog post 
authored by someone other than Plaintiff does not 
necessarily reflect Plaintiff’s views on the subject 
matter discussed. Cf. Cardone, 884 F. Supp. at 847 
(statements about a company’s employees only 
concern the CEO “if those who know [the CEO] could 
conclude that ... he was directly responsible for all 
defalcations of his subordinates. It may be that ... he 
had ultimate responsibility, but that does not mean 
he was libeled when the acts of ... [his] employees 
were impugned.”).5 In the same way, no one would 
reasonably assume that everything published in The 
Times reflects the personal views of its executive 
editor, Dean Baquet. The references in the August 
and September Articles to the controversial blog post 
are therefore not “of and concerning” Plaintiff as a 
matter of law. The references to VDARE more 
generally — the August Article describes VDARE as 
a “white nationalist website” (August Article), and 

 
5 The Court notes that Plaintiff wants to have it both ways: He 
claims that everything to do with VDARE is attributable to 
him, and at the same time objects to The Times drawing 
inferences about his views based on the content he chooses to 
publish as editor of VDARE, including views that the articles in 
dispute characterize as “white nationalist,” “white 
supremacist,” “extremist,” and “anti-Semitic.” The writings by 
other authors published on VDARE either do or do not reflect 
back on Plaintiff; they cannot do both simultaneously.   



38a 

the September Article states that the site “regularly 
publishes white nationalists” (September Article) — 
may be closer to being “of and concerning” Plaintiff 
given his prominent role at the site. But the Court 
need not decide that issue, given that Plaintiff’s 
claims must be dismissed on other grounds.  

c. Showing of Actual Malice  

For the same reasons discussed above regarding 
the January Article, Plaintiff’s claim of “actual 
malice” is implausible. There is no evidence that The 
Times knew the characterizations of VDARE in the 
articles were false and, given the surrounding 
circumstances — namely, the views Plaintiff himself 
has previously expressed publicly and the views 
expressed by other individuals on VDARE, it cannot 
be said that The Times acted recklessly either.  

Consequently, Plaintiff’s second and third causes 
of action are dismissed.  

3. Plaintiff Fails to State a Claim Upon 
Which Relief Can Be Granted as to the 
November Article  

Defendant argues that the cause of action arising 
out of the November Article must be dismissed 
because: (i) the November Article stated only non-
actionable opinion (see Def. Br. 15-17); and (ii) 
Plaintiff has not adequately pleaded actual malice 
(see id. at 22-25). The Court agrees with Defendant 
on each point for the same reasons previously 
discussed, and thus will be brief. 

The November Article focuses on Stephen Miller, 
a close adviser to President Trump, and his 
“intellectual ties to the world of white nationalism,” 
as described by The Times. (November Article). As 



39a 

with the January Article, the overall tone of the 
article is one of commentary rather than neutral 
reportage. The article names Plaintiff as the 
“founder of the anti-immigration website VDARE” 
and directly quotes remarks Plaintiff made at the 
Conservative Political Action Conference in 
February 2012, with a hyperlink to video of the 
event. (Id.; Def. Br. 10-11). These quotes are 
factually accurate and thus cannot be defamatory.  

The November Article further quotes sources 
describing VDARE as a “hate website,” a “white 
supremacist website,” and a “white nationalist 
organization.” (November Article). These 
descriptions are not The Times’s, but rather those of 
the sources cited, and, in any event, are plainly 
opinion rather than statements of fact. To the extent 
Plaintiff objects to The Times placing him into the 
“world of white nationalism” and referring to his 
views as “white nationalist thinking” (see November 
Article), these characterizations, like those in the 
January Article, are properly considered opinion 
rather than fact. And again, Plaintiff does not make 
a plausible showing of actual malice by The Times. 
Accordingly, Plaintiff’s fourth cause of action does 
not withstand scrutiny.  

4. Plaintiff Fails to State a Claim Upon 
Which Relief Can Be Granted as to the 
May Article  

Defendant argues that the cause of action arising 
out of the May Article must be dismissed because: (i) 
the May Article’s reference to VDARE is not “of and 
concerning” Plaintiff (see Def. Br. 19-21); and (ii) 



40a 

Plaintiff has not adequately pleaded actual malice 
(see id. at 22-25).6 

The May Article, which the Times republished 
without modification from the Reuters wire service 
(compare May Article, with Reuters Article), 
discusses a monthly report issued by Facebook in 
which the company said it had suspended accounts 
with ties to VDARE that it considered to be engaged 
in “coordinated inauthentic behavior.” (See May 
Article). The May Article also quotes Facebook’s 
head of cybersecurity policy saying that the network 
of accounts “push[ed] coronavirus-related 
disinformation” and “promote[d] anti- Semitic and 
anti-Asian hate speech tied” to the pandemic. (Id.). It 
is plainly Facebook’s view — not The Times’s or 
Reuters’s — that the Facebook accounts in question 
had links to VDARE, participated in “coordinated 
inauthentic behavior,” and pushed disinformation 
and hate speech. Plaintiff does not suggest a basis 
for the reporters to doubt the validity of Facebook’s 
findings, and the Court cannot think of one.  

Furthermore, it strains credulity to say that 
Facebook’s statements regarding the VDARE-
connected network are “of and concerning” Plaintiff. 
There is no suggestion that the “campaign” of 
inauthentic behavior was masterminded by Plaintiff. 
A reader could just as plausibly infer that other 
individuals associated with VDARE, or even just 
avid readers of the site, were behind the activity in 

 
6 Defendant also argues in a footnote that The Times is 
protected by Section 230 of the Communications Decency Act 
because Reuters, not The Times, provided the content. (See Def. 
Br. 21 n.7). Plaintiff does not respond to this argument. The 
Court need not reach this argument because Plaintiff’s claim 
fails as a matter of defamation law.   



41a 

question. And Plaintiff provides no explanation for 
his claim that the May Article “accuse[s] Plaintiff of 
violating VDARE’s 501(c)(3) status.” (SAC ¶ 177). 
The Court does not credit this allegation as well-
pleaded.  

To the extent that Plaintiff believes that the 
Reuters reporters defamed him by declaring VDARE 
a “white supremacist site” (see SAC ¶¶ 171(b), 175), 
Plaintiff’s defamation claim against Defendant 
nevertheless must be dismissed both because this is 
a statement of opinion and because The Times is 
merely a republisher of the Reuters article. “A 
company … which simply republishes a work is 
entitled to place its reliance upon the research of the 
original publisher, absent a showing that the 
republisher had, or should have had, substantial 
reasons to question the accuracy of the articles or 
the bona fides of the reporter.” Karaduman v. 
Newsday, Inc., 51 N.Y.2d 531, 550 (1980) (internal 
quotation marks omitted) (quoting Rinaldi v. Holt, 
Rinehart & Winston, 42 N.Y.2d 369, 383 (1977)). The 
Times republished, verbatim, an article from 
Reuters, an indisputably reputable wire service. (See 
May Article). Reuters provided all content and 
Plaintiff gives no reason why The Times should have 
“question[ed] the accuracy of the article[] or the bona 
fides of the reporter.” Karaduman, 51 N.Y.2d at 550.  

In sum, Plaintiff does not adequately plead false 
statements of fact in the May Article, of and 
concerning him, made with actual malice by The 
Times. His fifth cause of action therefore fails as 
well. 

 

 



42a 

CONCLUSION 

For the reasons stated above, Defendant’s Motion 
to Dismiss Plaintiff’s Second Amended Complaint is 
hereby GRANTED.  

The Clerk of Court is directed to terminate all 
pending motions, adjourn all remaining dates, and 
close this case.  

SO ORDERED. 

Dated:  December 17, 2020 
New York, New York 

 
KATHERINE POLK FAILLA 
United States District Judge 


